Vragen betreffende de aanleg van een golfbaan in de Bovenkerkerpolder

woensdag 03 november 2010 13:20

Aanleg golfbaan in de Bovenkerkerpolder

Voorzitter, onze vragen betreffen de werkzaamheden inzake de aanleg van een golfbaan in het noordelijk deel van de Bovenkerkerpolder.

Op dit moment loopt nog steeds de bodemprocedure bij de bestuursrechter te Amsterdam waarin o.a. het ministerie van VROM heeft verzocht het besluit van de gemeente Amstelveen tot afgifte van bouwvergunningen voor de aanleg van een golfbaan nietig te verklaren. Op 17 juni 2010 heeft het ministerie van VROM aangegeven geen regierol meer te willen vervullen in het “dossier” golfbaan, maar deze regierol aan de provincie NH over te laten. Voorwaarde die het ministerie van VROM wel heeft gesteld, is dat als er weer grondwerk ter voorbereiding van de aanleg van de golfbaan verricht zou gaan worden, de grond maximaal 30 cm zou mogen worden opgehoogd en het kavelpatroon in stand zou moeten blijven. Het handhaven van deze voorwaarden valt onder de regierol van de provincie NH. Nadat het grondwerk was hervat, bleken er al gauw twijfels te ontstaan of het grondwerk wel binnen de hiervoor geformuleerde voorwaarden bleef. Vervolgens heeft GS van de provincie NH aan de gemeente Amstelveen gevraagd om de voorwaarden van het ministerie van VROM te gaan handhaven. De gemeente Amstelveen heeft in een brief aan de provincie aangegeven dat niet te zullen doen, uit hoofde van de afgegeven vergunningen. Wij hebben inmiddels vernomen dat GS de gemeente Amstelveen een aanwijzing zal geven om te gaan handhaven en deze aanwijzing eventueel via de voorzieningenrechter in rechte te zullen afdwingen. Onze vragen uit hoofde van de kaderstellende taak van de gemeenteraad zijn daarom de volgende:

1. De wethouder heeft toegezegd de argumentatie uit de brief van de gemeente Amstelveen aan GS van de provincie NH, waarin wordt aangegeven om niet te gaan handhaven, te publiceren op raadsweb. Kan de wethouder dat alsnog doen, en zo mogelijk ook de brief zelf van de gemeente Amstelveen om niet te gaan handhaven, openbaar maken?

NB: De brief is inmiddels op het afgeschermde deel van Intranet van de gemeente gepubliceerd.

2. Is het juist dat de provincie NH de gemeente Amstelveen een aanwijzing zal gaan geven en als dat het geval is, is dat reden voor het college om alsnog te gaan handhaven?

3. Als de gemeente de aanwijzing niet zal opvolgen, kan het college dan een juridische taxatie geven van mogelijke uitkomsten van een procedure bij de voorzieningenrechter?

4. Kan de wethouder aangeven wat de consequenties zullen zijn als de voorzieningenrechter van oordeel zal blijken te zijn dat de gemeente Amstelveen moet gaan handhaven.

Namens de ChristenUnie

B. de Pijper