Schriftelijke vragen ex art. 33 over de verkeerssituatie op de driesprong Keizer Karelweg en de Van

woensdag 03 november 2010 13:13

Op donderdagavond 26 augustus 2010 heeft zich op de driesprong Keizer Karelweg met de Van der Hooplaan een ernstig verkeersongeval voorgedaan. Bij het auto-ongeluk zijn twee mensen gewond geraakt en met ambulances afgevoerd naar het ziekenhuis. Ook was de inzet van de brandweer nodig om een auto open te knippen om op die manier een gewonde vrouw uit haar auto te krijgen.

Amstelveen, 27 augustus 2010

Inleiding:

Het ongeluk leek te zijn veroorzaakt doordat de bestuurder van de auto die van de Keizer Karelweg uit de richting van de Handweg kwam, geen voorrang heeft gegeven aan de auto die vanuit de kant van het Stadshart de Van der Hooplaan wilde oprijden.

Het is niet de eerste keer dat op deze driesprong een ongeluk gebeurt. Daarnaast is het een driesprong die een groot deel van de dag veel verkeer te verwerken krijgt. Om die reden wil de fractie van de ChristenUnie de navolgende vragen stellen.

De fractie van de ChristenUnie wil daarbij nog opmerken dat de fractie zich er van bewust is dat de plannen van de overkapping van de A9 de verkeerssituatie zullen gaan wijzigen. Het gaat hier dus mogelijk om een tijdelijk oplossing. De ernst van de situatie rechtvaardigt echter ook een oplossing die in de toekomst tijdelijk zal blijken te zijn.

Vragen:

1. Is het college bekend met het feit dat op de driesprong Keizer Karelweg met de Van der Hooplaan met enige regelmatig ongelukken gebeuren, waarbij de oorzaak doorgaans een situatie is, zoals hierboven aangegeven?

2. Heeft het college ideeën op welke wijze de verkeersveiligheid op deze driesprong verbeterd zou kunnen worden?

3. Zou het plaatsen van een verkeerslicht voor het verkeer komend van de Keizer Karelweg uit de richting van de Handweg dat richting het Stadshart wil rijden, een goede oplossing zijn?

4. Het verkeer dat uit de richting van het Stadshart komt, moet voor de kruising van de Keizer Karelweg met de Ouderkerkerlaan al een keuze maken of het kiest voor de rechterbaan voor de richting Keizer Karelweg of de linkerbaan richting Van der Hooplaan. Het komt nogal eens voor dat bestuurders van auto’s die onbekend zijn met deze verkeerssituatie op het laatste moment van baan veranderen en er daardoor gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. Heeft het college ideeën op welke wijze deze situatie verbeterd zou kunnen worden?

Met vriendelijke groeten,

Namens de fractie van de ChristenUnie

Bert de Pijper