De lokale omroep in Amstelveen

rtva.jpgmaandag 29 maart 2021 20:04

In de vergadering van de gemeenteraad van 24 maart jl. is ook gesproken over de lokale omroep. Dit onderwerp is echt een “hoofdpijn”- dossier. De gemeenteraad is al meer dan 10 jaar bezig om een goede lokale omroep tot stand te brengen. Op dit moment functioneert RTV Amstelveen als de lokale omroep in Amstelveen. Te veel keren in het verleden heeft de gemeenteraad via extra moties de Amstelveense omroep overeind te houden. We kunnen er niet omheen dat de ChristenUnie meer en meer, kritisch naar RTV Amstelveen is gaan kijken. Het lukt RTV Amstelveen maar niet om een gezonde financiële organisatie te krijgen met ondersteuning van een subsidiebedrag, waarvan de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) aangeeft dat daarmee een lokale omroep goed moet kunnen functioneren.

Naast RTV Amstelveen is onlangs een nieuwe lokale omroep opgericht, met de naam AAN. Deze omroep bestaat o.a. uit een aantal oud-medewerkers van RTV Amstelveen. Deze omroep zendt nog niet uit op TV en radio, maar is er alleen op internet en op sociale media. Het collegevoorstel waarover de gemeenteraad een besluit moest nemen was om zowel RTV Amstelveen als AAN een subsidie te verstrekken van € 60.444 (richtbedrag VNG). De ChristenUnie heeft samen met een aantal andere fracties tegen dit voorstel gestemd. Wij hebben niet de overtuiging dat met dit besluit nu een kwalitatief goed en financieel gezonde omroep voor Amstelveen gaat ontstaan.

De ChristenUnie vindt dat de wethouder eerst eens goed moet nadenken hoe hij een goede en financieel gezonde omroep tot stand gaat brengen. Wij vinden dat het huidige beleid inmiddels een hoog “soap-gehalte” begint te krijgen. Dus eerst goed nadenken over alle criteria en dan pas met de lokale omroep in zee gaan die in staat is om, zonder dat de politiek steeds weer moet ingrijpen, op een aantrekkelijke wijze het nieuws uit Amstelveen bij de mensen thuis kan brengen.