400 vluchtelingen welkom in Amstelveen

32Vluchtelingen+Hongarijemaandag 16 november 2015 12:15

De gemeente Amstelveen heeft zich bereid verklaard om 400 vluchtelingen op te vangen. In de Bijbel staat in Deut. 24: 17: Gij zult het recht van vreemdeling en wees niet buigen. De ChristenUnie is daarom van mening dat 400 vluchtelingen in Amstelveen meer dan welkom zijn.

Een gemeente als Amstelveen met 87.000 inwoners, moet in staat zijn om vluchtelingen op te nemen. Amstelveen heeft met het COA afspraken gemaakt dat 400 vluchtelingen naar Amstelveen kunnen komen. Daarvoor is een leegstaand kantoorpand aan de Laan van Kronenburg in Amstelveen-Noord beschikbaar. Het is een pand met grote open ruimten, dat goed geschikt kan worden gemaakt voor opvang van vluchtelingen. Het wachten is nu nog op overeenstemming tussen de eigenaar van het pand en het COA, voordat de vluchtelingen daadwerkelijk kunnen komen.

De ChristenUnie heeft er echter ook aandacht voor dat Amstelveen-Noord en ook het aangrenzende Buitenveldert een grote groep Joodse inwoners kent. Een aantal van deze inwoners voelt zich bedreigt door de komst van de vluchtelingen. Leden van de fractie van de ChristenUnie Amstelveen en ook van de fractie van de ChristenUnie Noord Holland hebben hierover gesprekken gehad met joodse inwoners. Dit is aanleiding geweest voor de fractie van de ChristenUnie Amstelveen om zich nog eens diepgaand te bezinnen of de komst van de 400 vluchtelingen naar een kantoorpand dat in en gebied staat met veel joodse inwoners acceptabel is. De fractie heeft een diepgaand onderzoek gedaan naar andere leegstaande kantoorpanden die op andere plaatsen in de gemeente Amstelveen staan, waaronder het gedeeltelijk leegstaande pand van KPMG aan de A9, of die mogelijk ook beschikbaar en geschikt zijn voor opvang van vluchtelingen.

Daarnaast wordt er van uit het gemeentehuis een serie maatregelen getroffen om de opvang van vluchtelingen goed te laten verlopen. Er komt bewaking zowel binnen als buiten het pand. Ook wordt er al druk ingezet op dagbesteding voor de vluchtelingen. Wijkcentra, verenigingen, de vrijwilligerscentrale en kerken zijn benaderd of ze willen helpen met de opvang van de vluchtelingen. Ook worden de maatregelen afgestemd met vertegenwoordigers van de uit de joodse gemeenschap. Er is bij het COA op aangedrongen om een groep vluchtelingen naar Amstelveen te laten komen, die bestaat uit zowel mannen, vrouwen als kinderen.

Onder deze omstandigheden is de fractie van de ChristenUnie van mening dat 400 vluchtelingen welkom zijn in Amstelveen. Tot slot roept de fractie Amstelveners om zich aan te melden bij organisaties die, als de vluchtelingen zijn aangekomen, daadwerkelijk ondersteuning en hulp te gaan bieden.

De fractie van de ChristenUnie wenst de vluchtelingen die onder verschrikkelijke omstandigheden hun “thuis” hebben moeten verlaten, ook in Amstelveen een tijd van vrede en rust toe.

Fractie van de ChristenUnie