ChristenUnie: Wat zijn de resultaten van de tegenprestatie

maandag 10 februari 2014 13:32

De fractie van de ChristenUnie heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de resultaten van de maatschappelijke tegenprestatie door bijstandsgerechtigden. Die tegenprestatie heeft het college in 2012 ingevoerd in Amstelveen. De ChristenUnie is benieuwd wat het effect daarvan is. “De tegenprestatie naar vermogen is een mogelijkheid voor niet-werkende bijstandsgerechtigden om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Wij vinden het belangrijk dat de gemeente zorg heeft dat deze groep bijstandsgerechtigden niet “thuis hoeft te zitten”, maar hen helpt een bijdrage te leveren aan onze maatschappij en tegelijkertijd recht krijgen op een zinvolle tijdsbesteding, aldus Bert de Pijper, fractieleider van de ChristenUnie.

Wethouder Jacqueline Koops, ook van de ChristenUnie, heeft in april 2012 het college voorgesteld om bijstandsgerechtigden een maatschappelijke tegenprestatie naar vermogen te laten leveren, bijvoorbeeld in de zin van vrijwilligerswerk. Daarbij gold als uitgangspunt, kort gezegd,  dat het zowel de bijstandsgerechtigde als de maatschappij zou moeten verrijken. De tegenprestatie is één van de speerpunten van de landelijke ChristenUnie, die het belangrijk vindt om bijstandsgerechtigden een recht op een maatschappelijke tegenprestatie te geven. Inmiddels is het nu twee jaar geleden dat de tegenprestatie in Amstelveen is ingevoerd en de lokale ChristenUniefractie is benieuwd naar de resultaten daarvan.

“Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat ook voor bijstandsgerechtigden “de menselijke maat” geldt. Wij gaan voor de kwaliteit van de samenleving. Daarom is het zo belangrijk dat bijstandsgerechtigden die niet in het vrije bedrijf kunnen werken, het recht hebben op een andere maar even zinvolle en bevredigende manier van tijdsbesteding”, aldus Bert de Pijper, fractieleider van de ChristenUnie.