Schriftelijke vragen naar aanleiding van het verkeersongeval Poortwachter

maandag 19 november 2012 11:07

Aan het begin van dit jaar, op de avond van zaterdag 7 januari 2012 vond op de tram-wegkruising van Poortwachter een zwaar verkeersongevalplaats. Een lijnbus van Connexxion (lijn 174) en een sneltram van lijn 51 kwamen op dezekruising met elkaar in botsing. Bij dit ongeluk was helaas een dode te betreuren. De fractie van de ChristenUnie heeft kort na het ongeval schriftelijke vragen aan het college over dit ongeval gesteld. De vragen gingen met name over de toedracht en mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden om in de toekomst deze kruising veiliger te maken. 

Inmiddels is het onderzoeksrapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu naar het onderzoek gepubliceerd (www.ilent.nl/onderwerpen/transport/rail/).

Uit dit onderzoeksrapport komen drie belangrijke conclusies naar voren:

  1. Waarschijnlijk is menselijk falen de oorzaak van de botsing.
  2. De inrichting tram-wegkruising Poortwachter is niet afgestemd op veilig gebruik van de kruising.
  3. De wet- en regelgeving stelt geen eisen aan de reizigersveiligheid in bussen om de gevolgen van een zijwaartse aanrijding te beperken.

Deze conclusies zijn voor de fractie van de ChristenUnie aanleiding de volgende aanvullende vragen aan het college te stellen.

  1. Er zijn inmiddels na het ongeluk aanvullende maatregelen genomen bij de tram-wegkruising om de veiligheid van de kruising te verhogen. De inrichting van verkeersborden en markeringen is verbeterd; er is een spiegel en verkeersbord geplaatst en de instelling van de verkeersregelinstallatie is aangepast. Overweegt het college naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen uit het onderzoeksrapport nog aanvullende maatregelen, en zo ja welke?
  2. Waarschijnlijk is menselijk falen de oorzaak voor dit ongeval. Uit het onderzoeksrapport komt een beeld naar voren dat de buschauffeur bij het naderen van de kruising in een zeer korte tijd voor teveel verkeerstechnische zaken aandacht moest hebben (fietsers die de kruising naderen vanaf het fietspad, een eventueel naderende sneltram, aandacht voor het overige verkeer). Welke (aanvullende) maatregelen kunnen worden genomen om de buschauffeur die deze kruising met zijn/haar bus oversteekt, en ook andere verkeersdeelnemers, hierin te beschermen en te ondersteunen?
  3. De fractie van de ChristenUnie heeft destijds aan het college gevraagd of het aanbrengen van slagbomen een oplossing voor deze gevaarlijke kruising zou kunnen zijn. Hoe denkt het college daar nu over na het verschijnen van het onderzoeksrapport?In media zijn berichten verschenen, dat er bij de kruising onvoldoende ruimte voor slagbomen zou zijn, kan het college dit nader toelichten?
  4. Als de voorgaande vragen aanleiding zijn voor aanvullende verkeersmaatregelen rond de kruising Poortwachter, is het college dan bereid deze maatregelen bij voorrang te treffen en het budget voor deze maatregelen beschikbaar te stellen, bijv. uit het budget dat beschikbaar is voor de verkeersmaatregelen die zijn genoemd in de nota Wegen?
  5. Op welke termijn zouden op of rond de kruising Poortwachter nog aanvullende verkeersmaatregelen tot stand kunnen worden gebracht?
  6. Wat de conclusie betreft dat bussen zouden moeten worden voorzien van een barrière die voorkomt dat een passagier door een zijwaartse aanrijding buiten de bus terecht kan komen, is de vraag of het college bij Connexxion wil nagaan of een deze suggestie aldaar is overgenomen?
  7. Welke acties kan het college nog ondernemen om niet alleen de verkeersdeelnemers die de kruising Poortwachter passeren een gevoel van veiligheid te geven, maar ook de ongerustheid bij omwonenden te kunnen wegnemen dat het wachten is op het volgende ernstige verkeersongeval bij deze kruising.

 

Namens de fractie van de ChristenUnie

B. de Pijper

« Terug