Gemeente plaatst informatiebordjes bij buitenbeelden
De informatiebordjes zijn geplaatst op initiatief van de Christen Unie. Vorig jaar diende zij hiervoor een motie in. Wethouder Hellendall:’Het college van B&W stond direct achter de motie. Het beeld krijgt als het ware een identiteit en bewoners zijn zo in de gelegenheid om meer te weten te komen over een beeld.’
Woensdag 28 mei plaatste Jacqueline Koops – Scheele, fractievoorzitter van de Christen Unie, samen met Frans Hellendall (wethouder cultuur), een informatiebordje bij het beeld Monsieur Hulot. Hiermee zijn alle 67 buitenbeelden van de gemeente Amstelveen voorzien van bordjes met daarop de titel van het beeld, de naam van de kunstenaar en het jaartal.
De informatiebordjes zijn geplaatst op initiatief van de Christen Unie. Vorig jaar diende zij hiervoor een motie in. Wethouder Hellendall:’Het college van B&W stond direct achter de motie. Het beeld krijgt als het ware een identiteit en bewoners zijn zo in de gelegenheid om meer te weten te komen over een beeld.’
De komende maanden wil de gemeente bewoners ook op andere manieren be-trekken bij (beeldende) kunst in de gemeente. Zo laat zij momenteel alle buiten-beelden fotograferen om ze vervolgens op internet te plaatsen. Ook start zij in juni met een prijsvraag op de gemeentepagina in het Weekblad van Amstelveen. Hier is gedurende een half jaar iedere maand een gedeelte van een beeld te zien. Bewoners moeten raden om welk beeld het gaat en wie de kunstenaar is. De in-formatiebordjes zijn hierbij een goed hulpmiddel. Onder de juiste inzenders verloot de gemeente een museumjaarkaart.
Kandidaat Kunststad van het jaar
Het idee om informatiebordjes bij de beelden te plaatsen, de wedstrijd en het publiceren van alle buitenbeelden op internet passen ook binnen de deelname van de gemeente aan de jaarlijkse verkiezing ‘Kunststad van het Jaar’. Deze verkiezing is een initiatief van Stichting de kunstweek. Met de verkiezing beoogt zij Nederlandse gemeenten te stimuleren beeldende kunst binnen en buiten de gemeente onder de aandacht te brengen. De gemeente die in het jaar van de verkiezing relatief het meeste doet om de belangstelling voor beeldende kunst te vergroten krijgt de eretitel.
Een jury, bestaande uit vijf deskundigen, maakt op 1 september de genomineer-den bekend. Op 12 november is bekend welke gemeente de titel mag voeren.