Bezuinigingen Elsenhove teruggedraaid

zaterdag 01 juli 2006 11:34

Er komt toch weer extra geld voor speelboerderij Elsenhove. De gemeenteraad, op Burgerbelangen (BBA) na, heeft ingestemd met een door de ChristenUnie ingediende en door vijf andere partijen ondersteunde motie. In de financiële kadernota is voor de komende vijf jaren maximaal 35 duizend euro extra gereserveerd voor de exploitatie van de boerderij. Dat bedrag komt overeen met een eerder per 1 januari 2007 door de raad opgelegde bezuiniging.
De raad vond destijds dat Elsenhove meer geld uit horeca en sponsoring zou kunnen halen. Inmiddels is de politiek er van overtuigd geraakt dat die oplossing niet haalbaar is. BBA stemde tegen, omdat zij vreest dat nu ook allerlei andere instellingen die moesten bezuinigen bij de gemeente aankloppen met de mededeling dat het niet haalbaar is.
De financiële situatie van de gemeente is overigens sterk verbeterd, dankzij een meevaller van 10 miljoen euro, een positief op de jaarrekening van 2005. Dat is het gevolg van de vrijval van een eerst voor afdracht aan de IZA (ziektekostenverzekering) gereserveerd bedrag. In het licht van zo'n meevaller kan volgens CU-raadslid Jacqueline Koops best weer wat meer geld voor Elsenhove worden uitgetrokken.