Werkbezoek Schiphol

WhatsApp Image 2022-12-23 at 14.38.59.jpegvrijdag 16 december 2022 15:19

Op 16 december hebben Henk, Dianne en Herman samen met raadsleden uit Amsterdam een werkbezoek afgelegd op Schiphol. Wij werden hartelijk ontvangen door de directie's van Schiphol, KLM en LVNL. Om beurten gaven Marjan Rintel (KLM), Michiel van Dorst (LVNL) en Ruud Sondag (Schiphol) uitgebreid uitleg over hun werk en de toekomst van de luchtvaart. Er was ruim gelegenheid om (kritische) vragen te stellen over arbeidsomstandigheden, milieu, geluidoverlast.

Herman was de eerste die een vraag stelde. "De luchtvaart heeft in het verleden veel gelobbyd om onder internationale klimaatafspraken uit te komen. U heeft het nu over duurzaamheid, gaat u nu opnieuw lobbyen om de luchtvaart nu wel onder het internationale klimaat akkoord te laten vallen?" KLM ontwijkt de vraag, en noemt vooral hoe trots ze zijn op de regelgeving (zoals het Nederlandse klimaatakkoord) die het bedrijf niet heeft weten te ontduiken. Maar de oneerlijke concurrentie-positie van luchtvaart, met bijvoorbeeld minder klimaatregels en geen belasting op kerosine, blijft voor de ChristenUnie een zorg.

Henk was zeer nieuwsgierig naar de, met PFAS verontreinigde, grond op Schiphol maar kreeg geen gelegenheid deze vraag te stellen. Na afloop heeft hij de heer Ruud Sondag daar over aangesproken. De heer Sondag gaf eerlijk toe dat hij nog te kort (6 weken) bij Schiphol werkte om daar iets van af te weten maar riep er direct iemand bij die wel verstand van zaken heeft. Henk heeft afspraak met de betreffende persoon gemaakt.

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen om de grote hoeveelheid vervuilde grond (door blusmiddelen en verfstoffen) die Schiphol kwijt moet. Wij hebben ook aan de wethouder daar schriftelijke vragen over gesteld.

Na de discussie werden wij, per bus, over het Schiphol terrein rond gereden en maakten een stop bij een van de hangars. Al met al een nuttige ochtend.