Schriftelijke vragen ex artikel 33 RvO Overgang werknemers en vrijwilligers van Cardanus naar AanZ

dinsdag 10 december 2013 15:33

Zoals bekend, is de organisatie “AanZ” (samenwerkingsverband van Vita Welzijn & Advies en Participe) de nieuwe uitvoerder van het welzijnswerk in Amstelveen geworden. Helaas is daarna veel onzekerheid ontstaan over de overgang van de werknemers van Cardanus naar de nieuwe welzijnsorganisatie, de rol van de vrijwilligers en de continuering na 31 december 2013 van de huur van ruimten in de wijkcentra en de positie van het cursusbureau. Deze onzekerheid baart de fractie van de ChristenUnie grote zorgen.

De afgelopen weken is nogal wat discussie ontstaan rond de overgang van werknemers van Cardanus naar AanZ en ook de rol van de vrijwilligers in die nieuwe organisatie. De fractie van de ChristenUnie maakt in toenemende mate zich zorgen over deze ontwikkeling.

In de gemeenteraadsvergadering van 12 december 2012 heeft de gemeenteraad het amendement “Gemeenteraad neemt het voortouw” aangenomen. In dit amendement wordt de volgende voorwaarde voor het niet uitbesteden van het welzijnswerk genoemd:
“De gemeente waarborgt de continuïteit doordat de medewerkers die bij Cardanus belast zijn met op grond van gemeentelijk beleid te verrichtten taken, hun werkzaamheden binnen een nader te bepalen organisatorisch verband kunnen voortzetten met behoud van hun rechtspositie.”

Vervolgens is in de gemeenteraadsvergadering van 3 juli 2013 het amendement “Raad wil nadere criteria voor offerteprocedure uitvoering welzijn” aangenomen. Met dat amendement wordt aan het raadsbesluit de volgende toevoeging opgenomen:
“Tevens is bij de keuze van belang dat zoveel mogelijk wordt voldaan aan de volgende criteria:
- de continuïteit en de kwaliteit van de werknemers wordt gewaarborgd;
- (…)”

In de subsidietender is over de overgang van de werknemers naar de nieuwe welzijnsaanbieder de volgende voorwaarde opgenomen:
Conform het besluit van de gemeenteraad op 12 december 2012 en nader gespecificeerd op 3 juli 2013 is het wenselijk dat de subsidieaanvrager het personeel van de huidige uitvoerder voor zover mogelijk overneemt. De subsidieaanvrager dient daarbij de bepalingen van de CAO Welzijn en maatschappelijke dienstverlening in acht te nemen. Concreet betekent dit dat personeel dat overgenomen wordt door de subsidieaanvrager wordt aangesteld met behoud van  rechtspositie conform de CAO Welzijn en maatschappelijke dienstverlening op het moment van indiensttreding bij de subsidieaanvrager.”

De fractie van de ChristenUnie heeft daarom een aantal vragen aan het college, op basis van de volgende informatie die de afgelopen maand beschikbaar is gekomen:

* De schriftelijke vragen van de fractie van D66 d.d. 14 november 2013 over de rol van de vrijwilligers in het proces van de overgang van Cardanus naar AanZ.
* De brief d.d. 18 november 2013 van wethouder Raat aan AanZ Amstelveen.
* De brief d.d. 21 november 2013 van AanZ Amstelveen aan wethouder Raat.
* De brief d.d. 3 december 2013 van wethouder Raat aan AanZ Amstelveen.
* De brief  d.d. 3 december 2013 van wethouder Raat aan de gemeenteraad Amstelveen.
* Informatie op de webpagina www.aanz-amstelveen.nl
* Artikelen en reacties op de website: www.dichtbij.nl

De fractie van de ChristenUnie heeft de volgende vragen:

1. Op pag. 2 tot en met 4 van de brief van AanZ aan wethouder Raat wordt de selectieperiode in het kader van de overname van personeel weergegeven. Het blijkt dat de medewerkers met een dienstverband met onbepaalde tijd zijn uitgenodigd om te solliciteren op de vacante functies. AanZ geeft daarbij aan dat werknemers die door de selectieprocedure komen een dienstverband voor een periode van hetzij een jaar, hetzij zes maanden wordt aangeboden. Hoe kwalificeert het college arbeidsrechtelijk deze gang van zaken, gelet op de artikelen 662 tot en met 666, Boek 7 BW en hetgeen in art. 11.4 van de cao Welzijn is bepaald t.a.v. overgang personeel bij aanbesteding in het licht van de besluitvorming in de raad op dit punt en de voorwaarden uit de subsidietender

2. Ons bereiken berichten dat werknemers van Cardanus die al vele jaren naar tevredenheid functioneren, nu opeens door AanZ niet competent worden geacht voor het vervullen van de functies die hen bij die organisatie worden aangeboden. Kan het college in het wekelijkse overleg met AanZ aan de orde stellen, hoe dat mogelijk is en de raad daarover nader over informeren?

3. Het lijkt er op dat er bij AanZ een geheel andere bedrijfscultuur heerst dan de bedrijfscultuur die tot nu toe bij Cardanus heerste. Uit alle informatie krijgen wij de indruk dat de bedrijfsstijl bij AanZ een meer zakelijke,  procesmatige bedrijfscultuur heerst; dit in tegenstelling tot de meer informele bedrijfscultuur die Cardanus kent. Kan het college ook dit gegeven nog eens nadrukkelijk in het wekelijks overleg bij AanZ aan de orde stellen, en vragen aan AanZ om hiermee rekening te houden in het belang van de werknemers en vrijwilligers die met veel emotie en passie bij Cardanus hun werk doen. Hoe kunnen werknemers en vrijwilligers op een bij hen passende overgang maken naar de nieuwe bedrijfscultuur bij AanZ?

4. De beantwoording van de schriftelijke vragen van de fractie van D66 wordt in dit licht steeds urgenter. Ook de fractie van de ChristenUnie krijgt in toenemende mate signalen van vrijwilligers dat die zich in de bijeenkomsten die AanZ voor vrijwilligers organiseert, niet gehoord voelen door de professionals van AanZ. Kan het college ook deze geluiden in het wekelijks overleg met AanZ aan de orde stellen en aandringen op bereidheid bij AanZ om de communicatie te gaan voeren op het belevingsniveau van de vrijwilligers.

Bert de Pijper

fractieleider van de ChristenUnie