ChristenUnie stelt vragen over volksgezondheid gebied A9

maandag 21 oktober 2013 14:24

De ChristenUnie verlangt daarom dat het college n.a.v. het rapport van de DCMR direct gaat onderzoeken wat de uitkomsten van dit rapport betekenen voor de volksgezondheid in Amstelveen. Het mag niet zo zijn dat dit rapport voor Amstelveen onbesproken blijft, terwijl dit rapport in Rotterdam tot zoveel discussie aanleiding geeft. Amstelveen let op uw zaak!!, aldus Bert de Pijper, fractieleider van de ChristenUnie.

De fractie van de ChristenUnie heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de gevolgen voor de Amstelveners die wonen in de wijken rond de A9 van de uitkomsten van een onderzoek van de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR). Uit dat onderzoek blijkt dat de uitstoot van schadelijke stoffen op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie na de verhoging in juli 2012 van de maximumsnelheid van 80 naar 100 kilometer fors omhoog is gegaan met ernstige gevolgen voor de volksgezondheid. “De fractie van de ChristenUnie vindt de uitkomsten van dit rapport ronduit schokkend. Daarom willen wij graag weten wat de gevolgen zijn voor de volksgezondheid van de Amstelveners die in de wijken rond de A9 wonen. Wat ons betreft gaat het college direct de gevolgen voor Amstelveen onderzoeken en maatregelen nemen”, aldus Bert de Pijper.

Uit het rapport van de DCMR is gebleken dat na de verhoging van de maximumsnelheid op de A13 van 80 tot 100 kilometer, de uitstoot 2,5 keer zoveel is geworden, als voorzien was in de oorspronkelijke berekeningen. De levensverwachting van 8500 mensen die in de directe omgeving van A13 wonen, gedaald met 20 dagen. Deze mensen hebben ook een verhoogde kan op het krijgen van kanker, een beroerte of longemfyseem. De uitkomst van dit rapport was zo ernstig dat dit voor milieuorganisaties aanleiding was om direct een juridische procedure op te starten om te bereiken dat de maximumsnelheid weer teruggebracht wordt naar 80 kilometer.

De ChristenUnie vraagt zich dan ook direct af wat de gevolgen van de uitkomsten van dit rapport zijn voor de bewoners van Amstelveen die wonen in het A9 gebied? Wat betekent dit rapport voor de volksgezondheid van de Amstelveners die in het Oude Dorp wonen, aan de mr. F.A. van Hallweg en de achterliggende staatsliedenbuurt, de bewoners van de Ouderkerkerlaan, de Meanderflats en de bewoners van de flats aan Fideliolaan en de achterliggende operabuurt.