Vragen ex. artikel 33 - Particulier onderhoud van openbaar groen

bloembollen in boomvakdinsdag 18 juni 2013 11:21

Veel buurtbewoners hebben de wens om boomspiegels en plantsoenstrookjes te onderhouden. Doorgaans valt dit onder de categorie ‘overig groen’. Daarbij is de drempel om grond te kopen vaak te hoog, maar de wens om te onderhouden is wel aanwezig. Bewoners beleven hier plezier aan, het leidt tot cohesie in de buurt, betrokkenheid bij de leefomgeving en uiteindelijk tot verlaging van onderhoudskosten voor de gemeente.

Geacht college,

Binnen het groenstructuurplan 2008-2018 is er qua groen onderscheid gemaakt in drie statusniveau’s: bovenwijks groen en wijkgroen vormen samen de hoofdgroenstructuur. Overig groen is gelegen buiten de hoofdgroenstructuur.

In het groenstructuurplan wordt aangegeven bij overig groen het volgende aangegeven:

Het overige groen valt buiten de hoofdgroenstructuur.

Veel straatbeplantingen en kleinere plantsoenen en

groenstroken vallen onder deze categorie. Deze grond

kan onder voorwaarden verkocht worden.

De ChristenUnie is van mening dat het een verrijking zou zijn als de mogelijkheid om ‘overig groen’ te kopen wordt uitgebreid met de mogelijkheid dit te beheren. Dit kan relatief eenvoudig geregeld worden middels een standaard beheersovereenkomst. Zo kunnen plichten aan de bewoner meegegeven worden, maar is de bewoner er ook zeker van dat particuliere investering (bloembollen, vaste planten) niet teniet wordt gedaan door een groenaannemer van de gemeente.

Door bijvoorbeeld een klein bordje te plaatsen in een boomspiegel of plantsoenstrook is voor de aannemer duidelijk dat hij daar geen onderhoud hoeft te plegen. Aangezien de aannemer toch langs de vakjes komt tijdens de reguliere schoffelrondes kan er een meldingsplicht gegeven worden aan de aannemer. Op die manier kan aan wijkbeheer teruggekoppeld worden als een bewoner de beheersovereenkomst niet nakomt. In voorkomende gevallen kan een beheersovereenkomst worden stopgezet.

De fractie van de ChristenUnie heeft daarom de volgende vragen aan het college:

Vragen aan het college:

-          Bent u op de hoogte van de wens van vele bewoners om ‘overig groen’ te onderhouden?

-          Deelt u de mening van de ChristenUnie dat particulier beheer van dit overig groen ten goede komt aan de cohesie in de buurt en betrokkenheid bij de leefomgeving?

-          Bent u bereid om het mogelijk te maken dat bewoners beheersovereenkomsten sluiten met de Gemeente over het onderhoud van groen, vallend onder de categorie ‘overig groen’?

-          Bent u bereid hiervoor standaard beheersovereenkomsten op te stellen, waarin de randvoorwaarden, rechten en plichten worden opgenomen?

-          Bent u bereid de groenaannemer een meldingsplicht mee te geven voor situaties waarin de bewoner de beheersovereenkomst niet naleeft?

Namens de fractie van de ChristenUnie,

B. de Pijper                                                                   M.G. Hoefakker