Tel uw zegeningen 2012

maandag 21 januari 2013 21:27

Ook in 2012 heeft de ChristenUnie weer veel voor Amstelveen tot stand kunnen brengen. Wij zijn dankbaar dat we aan het begin van 2013 kunnen terugkijken op een jaar waarin de ChristenUnie, zowel in de deelname aan het College als via de fractie in de gemeenteraad, weer veel positieve punten voor Amstelveen heeft mogen realiseren. ”Wij vinden het een voorrecht dat we verantwoordelijkheid mogen dragen voor het bestuur van onze stad, maar dat schept ook verplichtingen. Daarom hebben we over 2012 de balans opgemaakt wat de ChristenUnie het afgelopen jaar voor Amstelveen heeft kunnen betekenen; ons zegeningenregister 2012”, aldus fractieleider Bert de Pijper.

De ChristenUnie heeft zowel, door het beleid van wethouder Koops als door initiatieven uit de fractie, het afgelopen jaar weer veel voor de Amstelveense samenleving tot stand gebracht.  Daarom is het, nu we aan het begin van 2013 staan, een goed moment te laten zien, waar de ChristenUnie in 2012, in het College en in de fractie, mee bezig is geweest. De ChristenUnie gaat bestuursverantwoordelijkheid nooit uit de weg. En daarom zijn we er trots op dat we ook in een moeilijk economisch jaar als 2012 veel voor Amstelveen tot stand hebben kunnen brengen. Concrete punten, die staan in ons zegeningenregister 2012, aldus Bert de Pijper.

De ChristenUnie voelt zich bevoorrecht dat we met deze lijst van concrete resultaten in 2012, veel voor Amstelveen kunnen betekenen. Wethouder Koops heeft in haar beleid, ondanks alle rijksbezuinigingen die op de gemeente Amstelveen afkwamen, de minima kunnen ontzien. Voorts is er een nieuw welzijnsbeleid ontwikkeld dat enerzijds handen en voeten geeft aan een toekomstbestendig welzijnsbeleid en anderzijds de bewoners en vrijwilligers beter faciliteert om zich in te zetten voor de medemens in Amstelveen. Ook is er in 2012 een nieuw beleid voor de gemeentelijke schuldhulpverlening ontwikkeld, waardoor mensen met financiële problemen beter door de gemeente kunnen worden ondersteund. Voorts zijn in de kinderopvang extra VVE-plaatsen beschikbaar gekomen. Op de Amstelveense arbeidsmarkt werden instrumenten ingezet om mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt aan het werk te helpen.

Ook de fractie van de ChristenUnie in de gemeenteraad heeft zich het afgelopen jaar ingezet om Amstelveen socialer en meer leefbaar te maken, met als gevolg dat mensen meer bij elkaar betrokken raken. De fractie heeft initiatieven ontplooid voor een verlevendiging van het Stadsplein die meer bij de gewone Amstelvener past. Ook heeft de fractie in 2012 over een groot aantal onderwerpen schriftelijke vragen aan het College gesteld. Daarbij ging het met name om verbetering van de leefomstandigheden van mensen aan de onderkant van de samenleving en een groot aantal initiatieven om de directe leefomgeving van de Amstelvener te verbeteren, zoals de invoering van het KlikM-systeem, om te voorkomen dat afvalzakken met plastic over straat gaan zwerven. De ChristenUnie staat voor een kwaliteitsimpuls aan de samenleving. En daarom gaan we ook in 2013 weer voor een scala aan concrete verbeteringen voor de Amstelveense samenleving, aldus Bert de Pijper.