Kadernota 2011

dinsdag 20 juli 2010 13:04

De ChristenUnie is het eens met de uitgangspunten zoals die in de kadernota zijn verwoord. Naar onze mening kan met de in de kadernota geschetste lijnen het beleid voor 2011 worden ingevuld.

De economie is slecht. Ook voor Amstelveen is van toepassing dat het geld op is. Dat betekent dat er stevig bezuinigd moet worden om een sluitende begroting te krijgen.

Bescherming van de minima

Wethouder Groot heeft een aantal maanden geleden in een debat tijdens de verkiezingscampagne opgemerkt dat je op geen gemeentelijk niveau geen inkomenspolitiek moet proberen te voeren. Dan moet je dat ook niet proberen te realiseren.

Het is echter wel mogelijk om een sociaal rechtvaardig beleid te voeren, ook in een periode waarin grote bezuinigingen moeten worden doorgevoerd.

Voor ons is daarom het uitgangspunt bij het te voeren bezuinigingsbeleid dat het pakket aan bezuinigingen zo zal uitwerken dat dat voor de hogere inkomens in de gemeente “meer minder” zal betekenen, voor de lagere inkomens “minder minder” en dat de minima worden ontzien. Dat het college kiest voor het ontzien van de minima, juichen wij van harte toe. Juist de minima worden hard geraakt door een economische crisis zoals we die nu doormaken.

De keuze van het college om de minima te ontzien komt het duidelijkst naar voren in de keuze van het college om de € 1,3 miljoen die het Rijk in 2011 minder aan Amstelveen zal betalen, voor de uitvoering van de WMO, niet te bezuinigen om de mensen die een minimuminkomen hebben, maar op andere posten.

Daarbij willen wij wel aan het college vragen om dat in het kader van de bezuinigingen een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid door de gemeente zal worden toegepast. Wij willen de wethouder vragen om een goede communicatie van het kwijtscheldingsbeleid zodat de degenen die daarvan gebruik kunnen maken niet door onwetendheid geen verzoek voor kwijtschelding zullen doen.

Voor ieder Amstelveens gezin een passende woning

Wij vinden het belangrijk dat elk Amstelveens gezin kan wonen in de woning die bij hen past. Omdat te bereiken is o.i. niet de oplossing om maar zoveel mogelijk extra sociale woningen te bouwen maar een bevordering van de doorstroming op de woningmarkt, met als gevolg dat de wachtlijsten als gevolg daarvan korter worden. Het gaat dus om het tegengaan van het “scheefwonen”.

Zoals ik al bij de bespreking van het coalitieakkoord heb opgemerkt, wij zijn blij met de in de politieke agenda geformuleerde doelstelling dat minimaal 90% van de vrijkomende en 100% van de in aanbouw zijnde en te bouwen sociale huurwoningen, studentenwoningen en starterswoningen gereserveerd worden voor Amstelveners. Dit is belangrijke doelstelling voor jonge alleenstaanden en startende gezinnen in Amstelveen.

De regelgeving schrijft voor dat woningen niet alleen aan Amstelveners maar regionaal moeten worden toegewezen. Wat ons betreft worden de grenzen van de regelgeving verkend en worden de mogelijkheden onderzocht om te onderzoeken hoeveel ruimte er in deze regelgeving zit, om de wachtlijsten voor de modale Amstelveners te verkorten. Doel moet daarbij zijn een verkorting van de wachttijd voor Amstelveners, die nu langer is dan elders in de regio. Kan het college dat gaan onderzoeken?

Schoolgaande kinderen faciliteren met goede schoolgebouwen

Wij vinden het belangrijk dat de Kadernota de bouw van scholen financiëel mogelijk maakt. Amstelveen moet het onderwijs aan kinderen faciliteren met goede schoolgebouwen.

Extra geld voor jeugd en veiligheid

In de kadernota wordt ook aangekondigd dat er extra financiën worden vrijgemaakt voor Jeugd en Veiligheid. Voor ons is het van groot belang dat er meer geld wordt uitgetrokken voor gezinstrajecten en alcohol- en drugspreventie.

Efficiënt beheer van het groen

Wat het groen betreft, wij zijn van mening dat het beeld van Amstelveen als groene stad behouden moet blijven. De heemparken, de lanen en straten met de vele bomen zijn het visitekaartje van Amstelveen. Aan de andere kant menen wij met het college dat onderzocht moet worden of er in het groenbeleid winst is te behalen. Wij zijn het daarom eens met de opmerking in de kadernota dat zorgvuldig moet worden bezien van de ombuigings-mogelijkheden zijn op het groen.

Kan het onderhoud van het groen niet wat goedkoper worden uitgevoerd? Een onderzoek daarnaar steunen wij van harte. Kan het college daarin initiatieven nemen?

De ChristenUnie is een voorstander van een efficiënt beheer van het Amstelveense groen. Kortom, een groenbeleid waarbij er een balans bestaat in een onderhoud van het groen waarbij het beeld van Amstelveen als groene stad behouden blijft, en waarbij er goed wordt gekeken naar een aanvaardbare, lees goedkopere uitvoering van het onderhoud.

Ons motto van de kadernota

Samenvattend: Het doel dat de kadernota moet uitstralen is het inzetten van een beleid waarin Amstelveense gezinnen kunnen leven in een samenleving waar het welzijn voorop staat, en dat kan ook in een periode van bezuinigingen. Ons eigen motto voor de kadernota is:

* Het ontzien van de minima, voor elk Amstelveens gezin tijdig een passende woning en efficiënt beheer van het groen.

* Voor de Amstelveners gaan we het daar de komende jaren voor doen.

U kunt hier de kadernota 2011 downloaden