Lijstverbinding schept dilemma’s

zondag 28 februari 2010 15:24

De verkiezingen van 3 maart staan voor de deur. In de aanloop naar deze verkiezingen heeft de ChristenUnie steeds aangegeven een tegenstander te zijn van de komst van een golfbaan in de polders rond Amstelveen.

Dit punt blijkt een belangrijk discussiepunt te worden in deze verkiezingen.

Ook in deze verkiezingen zijn politieke partijen weer lijstverbindingen aangegaan met een of meer andere partijen. Op die manier kan nog een extra restzetel worden bemachtigd. Echter, het aangaan van een lijstverbinding kan tot nare situaties leiden en voor de kiezer een dilemma met zich meebrengen, zoals het punt van een nieuwe golfbaan.

Neem bijvoorbeeld de lijstverbinding die Groenlinks met D66 is aangegaan.

In de recente poll van het Amstelveens Nieuwsblad of een golfbaan noodzaak of nutteloos is blijkt dat GroenLinks tegen een golfbaan is en D66 een voorstander. Dilemma: wanneer de restzetel naar D66 zou gaan worden er wellicht naderhand GroenLinks stemmers ongewenst toch opgescheept met een golfbaan.

Tegenstanders van een golfbaan echter zijn bij de ChristenUnie verzekerd van blijvend verzet tegen een dergelijk initiatief.