Presentatie verkiezingsprogramma Du Monde

dinsdag 26 januari 2010 20:13

De ChristenUnie heeft op 25 januari in café Du Monde de aftrap gegeven van haar verkiezingscampagne. Lijsttrekker Jacqueline Koops presenteerde vol enthousiasme het programma van de ChristenUnie dat zich laat typeren met de begrippen dienstbaar, duurzaam en dynamisch.

In dit programma is er veel aandacht voor ouderen en fietsers, hetgeen speerpunten van de partij worden bij de komende verkiezingen. Zo wil de partij seniorenroutes voor ouderen maken en wat de fiets betreft, wenst zij onverkorte uitvoering van de Nota Fiets. Met name aan het onderhoud van fietspaden schort het één en ander. De Christenunie is verder in toenemende mate kritisch over de mogelijke doortrekking van de N/Z-lijn en is een uitgesproken tegenstander van een golfbaan in één van de Amstelveense polders. Ook vindt de partij dat het Stadshart goed moet worden ontsloten in de nieuwe plannen met de A9. Als enige partij doet de ChristenUnie ook bezuinigingsvoorstellen, hetgeen gelet op de financiële situatie van de gemeente de komende jaren overduidelijk nodig zal zijn. De partij wenst dan aan de cultuursector minder geld te besteden.

Na afloop van de presentatie zijn de gemeenteraadskandidaten geïntroduceerd. Bert de Pijper (op nr. 2) is reeds jarenlang politiek secretaris van de partij en in het dagelijks leven jurist en auteur van juridische naslagwerken. Aad Horst (nr. 3) is econoom van huis uit en directeur van een HR-bureau te Amstelveen. Robert Varekamp (nr. 4) is momenteel burgerlid van de commissie Burgers & Samenleving voor de ChristenUnie en op nr 5 staat Martijs Hoefakker, die als landschapsinrichter burgerlid is van de commissie A9 voor de ChristenUnie. De ChristenUnie hoopt bij de komende verkiezingen drie zetels te halen. Op dit moment heeft de partij slechts één zetel, die echter succesvol wordt ingenomen door lijsttrekker Jacqueline Koops.