Paaldansen in Amstelveen

Interview met de Metro op 9 augustus 2007

Een minuutje
Jacqueline Koops, fractievoorzitter ChristenUnie Amstelveen
Welzijnsinstelling Cardanus biedt Amstelveense jongeren een cursus paaldansen aan. De ChristenUnie baalt hiervan. Zij vindt het vrouwonvriendelijk en een maatschappelijke instelling als Cardanus hoort dit soort cursussen niet aan te bieden.

Waarom zijn jullie tegen de cursus?
Paaldansen is volgens ons verbonden aan verleidelijke acts en omgeven door seksualiteit. Aan een paal hangen met losse haren en gaatjeskleding lijkt mij niet bijdragen aan de opvoeding van een 14-jarig meisje. Het lijkt alsof de maatschappij helemaal verseksualiseerd is. Je ziet ook overal jurkjes met diepe decolletés.

Heeft de ChristenUnie iets tegen paaldansen?
Het is iets wat bestaat. Mannen moeten er blijkbaar naartoe. Vrouwen worden neergezet als lustobject om mannen te verleiden en dat is vrouwonwaardig. Waarom geven ze geen cursus streetdance?

Heeft u zelf wel eens aan paaldansen gedaan?
Nee, maar ik doe wel aan sport. Ik heb de behoefte niet om dat met een paal te doen.

Persbericht van de ChristenUnie
Maandag 6 augustus 2007

Cardanus is de welzijnsinstelling die het welzijnswerk van de gemeente Amstelveen uitvoert. Daarbij gaat het om onder meer het verstevigen van de sociale samenhang in de maatschappij door bijvoorbeeld aan ouderen gemeenschappelijke activiteiten aan te bieden en eenzaamheid te bestrijden, educatieve programma's op te zetten, kinderwerk te organiseren en jongerenwerk te initiëren. Daarnaast organiseert Cardanus tal van cursussen in buurtcentra. Op dit moment is Cardanus bezig met een publiciteitsoffensief om cursussen paaldansen onder de aandacht te brengen van de lokale, maar ook de provinciale media. Zo stuurt Cardanus haar persbericht over de cursussen paaldansen ook naar AT5 en RTV N-H. Blijkbaar moet de hele provincie weten dat Amstelveen cursussen paaldansen aanbiedt. Dit alles baart ons ernstig zorgen. Vanuit onze achterban zijn geluiden gekomen van mensen die dit ‘wagelijk' vinden. Het roept sterke emoties op, juist omdat het zo ingaat tegen de waardigheid van de vrouw en het ook de verloedering van de maatschappij in de hand kan werken. De ChristenUnie ageert ook tegen het aanbieden van een cursus paaldansen door Cardanus omdat het geënt is op een activiteit uit de vrouwonwaardige seksindustrie en bedoeld is om verleidelijke en lustopwekkende poses aan een paal aan te nemen. Cardanus haakt daarbij ook aan in haar berichtgeving met haar opmerking als "welke meid niet stiekum zich afvraagt hoe paaldansen zou zijn" en als "waar veel mensen stiekum toch nieuwsgierig naar zijn". Volgens de ChristenUnie is dit wel het laatste wat de Amstelveense jongeren zou moeten worden aangeboden en dat klemt des te meer indien dat aanbod komt van een maatschappelijke organisatie als Cardanus. Bovendien, als het enkel zou gaan om het bewegen, dus het trainen van spieren, dan kan dat uiteraard ook zonder paaldansen. De ChristenUnie roept hierbij dan ook Cardanus op, maar in het verlengde daarvan ook de gemeente Amstelveen en met haar de andere politieke partijen, om te ageren tegen deze cursussen en ons in te zetten voor een menswaardig en vrouwvriendelijke maatschappij.

Ingezonden brief van Jacqueline Koops
Als vrouw maakt ik me al tijden ernstig zorgen over de waardigheid van de vrouw in onze maatschappij en dan met name wat we onze jongeren daarover leren. In onze huidige tijd wordt de vrouw op zenders als MTV of TMF neergezet als een schaars geklede dame die zich laat omringen door pooier-achtige figuren en gewillig is om verleidelijke acts te laten zien. Vrouwen moeten blijkbaar verleidelijk zijn, dat is blijkbaar dé boodschap die we hebben voor onze jeugd. Zelfs als je een simpel of mooi jurkje wil kopen, dan heb je bijna geen keus anders dan één met een zeer laag decolleté. Het lijkt wel of het allemaal zo bloot mogelijk moet. Ook in allerlei advertenties op straat, op tv en in magazines worden vrouwen neergezet als verleidelijke dame of moet het allemaal zo bloot mogelijk. De billboards van Sloggy met de rij blote billen is iedereen bekend. Maar ook reklame voor lingerie of voor drank of voor parfum, you name it, maken bijna allen zonder uitzondering gebruik van verleidelijk kijkende of zelfs verleidelijk liggende vrouwen. En op dit moment worden wij in Amstelveen op straat zelfs geconfronteerd met een geheel naakte mevrouw op een schommel die van onderen is gefotografeerd. Dankjewel. Fijn dat we daar elke dag in het voorbij rijden even naar kunnen kijken. Voor mij vormt dit een aantasting van de waardigheid van de vrouw. Dit is ook niet wat ik onze jonge meiden zou willen (aan)leren. Het lijkt mij een verwarrende tijd voor jonge meiden om op te groeien. Vorig jaar werd uit onderzoek bekend dat jonge meisjes voor een pakje sigaretten, een telefoonkaart of een breezer bereid waren om sexuele diensten te verrichten. Bloot is immers al gewoon en sex wordt dat vanzelf ook. En nu kunnen ze van Cardanus ook nog eens aan het paaldansen. Voor mij is dit echt onbegrijpelijk. Is het niet beter om onze jeugd te leren hun waardigheid te behouden in plaats van hen te leren om zo verleidelijk mogelijk in een paal te hangen? Cardanus zal wel zeggen dat je het moet zien als een sport, maar dat gaat er bij mij niet in. Als je je spieren wil trainen, kan dat ook zonder verleidelijke poses aan een paal. Overigens is het plaatje dat bij de cursus werd geplaatst ook niet gespeend van verleidelijkheid. Wat is de volgende stap? Een striptease-cursus of een cursus "hoe word ik raamprostituée"? Als er genoeg animo voor is, is Cardanus vast niet te beroerd om dat ook aan te bieden. Het past dan immers in het beeld van de verleidelijke en sensuele vrouw dat we zo graag willen hebben. Zo creëren we zelf de vrouw-onwaardige maatschappij waarin we leven. Met Cardanus voorop. Mijn vraag aan Cardanus: Mag het misschien een onsje minder?