Schriftelijke vragen Samenwerking gemeente Amstelveen met Stichting SWAB

donderdag 29 november 2012 12:40

De Stichting SWAB (Schiphol Werkgroep Amstelveen/Buitenveldert) beschouwt het als haar taak de rapportages over het gebruik van de Buitenveldertbaan nauwkeurig te bestuderen en het vastgestelde beleid t.a.v. het gebruik van de Buitenveldertbaan te toetsen aan de rapportages over het daadwerkelijke gebruik van die landingsbaan.

Over de rapportage over 2011 heeft Stichting SWAB diverse vragen gesteld aan de gemeente Amstelveen. De uitleg hierop van de kant van de gemeente Amstelveen, heeft geleid tot een discussie over de interpretatie van bepaalde onderdelen van deze rapportage.

De fractie van de ChristenUnie is onder de indruk van de gedrevenheid waarmee Stichting SWAB zich inzet voor het belang van de inwoners van de gemeente Amstelveen om de overlast als gevolg van vliegbewegingen aan de kaak te stellen, in het geval het gebruik van de Buitenveldertbaan niet overeenkomt met hetgeen daarover is vastgelegd.

De fractie van de ChristenUnie is voorts van mening dat juist de gedrevenheid en enthousiaste inzet van de Stichting SWAB van meerwaarde zou kunnen zijn voor de gemeente Amstelveen om de overlast voor haar inwoners te minimaliseren. Het is in ieders belang het gebruik van de Buitenveldertbaan en de andere landingsbanen van de luchthaven Schiphol te toetsen aan hetgeen in vastgesteld beleid is afgesproken.

De correspondentie tussen de gemeente Amstelveen en de Stichting SWAB geeft de indruk dat de gemeente Amstelveen en Stichting SWAB meer tegenover elkaar staan in plaats van in gezamenlijk overleg trachten de kennis en informatie welke door de Stichting SWAB vrijwillig wordt aangedragen in te zetten voor het reduceren van overlast voor de inwoners van Amstelveen.

De fractie van de ChristenUnie pleit er daarom voor de Stichting SWAB een positie te geven van adviesraad voor de gemeente Amstelveen.

De fractie van de ChristenUnie heeft daarom naar aanleiding van de discussie tussen Stichting SWAB en de gemeente Amstelveen de volgende vragen aan het college:

Vragen aan het college:

-         Bent u bereid om de kennis en ervaring van de Stichting SWAB te erkennen, in het kader van de beleidsvorming rond het gebruik van de Buitenveldertbaan?

-         Bent u bereid om de Stichting SWAB als het gaat om het onderwerp van de geluidshinder als gevolg van dalende en opstijgende vliegtuigen standaard en structureel te consulteren om een meerwaarde te creëren voor de positie van de Gemeente Amstelveen?

-         Wilt u ervoor pleiten dat er binnen de Alderstafel de meetgegevens van het meetsysteem Luistervink gebruikt zullen worden bij het opstellen van rapportages over het gebruik van de Buitenveldertbaan? Dit in de wetenschap dat de meetgegevens van Luistervink betrouwbaarder zijn dan de meetgegevens van Nomos.

-         Wilt u dit meetsysteem Luistervink verder uitbreiden op strategische plekken in Amstelveen?

-         Bent u bereid om, zoals Stichting SWAB voorstelt, door Helios een 2e second opinion uit te laten voeren op het rapport gebruik Buitenveldertbaan?

-         Wilt u toezeggen dat de Luistervink rapportage 2011 op de website van gemeente Amstelveen wordt gepubliceerd?

Namens de fractie van de ChristenUnie,

B. de Pijper                                                                    M.G. Hoefakker