ChristenUnie pleit voor 80 kilometerzone op de A9

maandag 21 oktober 2013 14:23

“Het gaat om de gezondheid van de bewoners rond de A9”. Om die reden heeft Bert de Pijper, fractieleider van de ChristenUnie bij de behandeling van het raadsvoorstel over de verdiepte aanleg van de A9 in de vergadering van de commissie ABM gepleit voor het instellen van een 80 kilometerzone op de A9 bij Amstelveen. De ChristenUnie is blij dat het college de A9-plannen zodanig heeft kunnen bijstellen dat ze voor Amstelveen betaalbaar zijn, maar de plannen mogen beslist niet ten koste gaan van de volksgezondheid van de Amstelveners die in het gebied rond de A9 wonen. “Daarvoor is de volksgezondheid van de bewoners voor ons te belangrijk”, aldus Bert de Pijper.

De A9 wordt verbreedt naar twee keer vier rijbanen. De ChristenUnie heeft twijfels of die verbreding wel nodig is, o.i. gaat het om het beter verwerken van het verkeer op de A9 op de verkeersknooppunten Holendrecht naar de A2 en Badhoevedorp naar de A4. Gebleken is echter dat het niet laten doorgaan van de verbreding van de A9 voor het Rijk onbespreek-baar is. Daarom vindt de ChristenUnie dat het maximale moet worden gedaan om te er voor te zorgen dat de volksgezondheid van de omwonenden van de A9 bij de verbreding gewaarborgd is. Nu een tunnel niet doorgaat, maar er slechts een overkapping komt ter hoogte van het Oude Dorp, pleit de ChristenUnie voor aanvullende maatregelen in het belang van de volksgezondheid van de omwonenden van de A9. Om die reden heeft de ChristenUnie aan wethouder Raat gevraagd bij minister Schultz van Infrastructuur en Milieu te bepleiten dat op de A9 een 80-kilometer-zone zal worden ingesteld. Wethouder Raat zegde in de vergadering van de commissie ABM toe om zich bij de minister hiervoor sterk te gaan maken. De ChristenUnie is blij, in het belang van de omwonenden van de A9,  dat de wethouder het verzoek van de ChristenUnie wil honorerenom met minister Schultz hierover contact op te nemen.

De ChristenUnie voelt zich gesterkt in het bepleiten van een 80-kilometerzone op de A9 door een onderzoeksrapport van de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond, dat onlangs is verschenen. Uit dat rapport blijkt dat de uitstoot van schadelijke stoffen op de A13 aanzienlijk is toegenomen nadat juli 2012 de maximumsnelheid is verhoogd van 80 naar 100 kilometer. Gebleken is dat de levensverwachting van 8500 mensen die in de directe omgeving van de weg wonen, met 20 dagen is gedaald en dat er een verhoogde kans is op het krijgen van kanker, een beroerte of longemfyseem.

De ChristenUnie maakt zich over dit soort ontwikkelingen grote zorgen “Dit soort ontwikkelingen moeten we voor de Amstelveners die in het A9-gebied wonen, koste wat het kost vermijden. Dit mag Amstelveen niet overkomen. Om die reden pleiten we er voor dat, liefst zo snel mogelijk, de maximumsnelheid op de A9 ter hoogte van Amstelveen wordt verlaagd naar 80 kilometer, aldus Bert de Pijper, fractieleider van de ChristenUnie.