Toespraak opening buurthuiskamer Nieuw Vredeveld

woensdag 05 januari 2011 15:23

De buurthuiskamer is opgezet om ouderen de mogelijkheid te geven om op een laagdrempelige manier het gezellig te hebben op de vaak saaie zondagmiddag en contact te onderhouden met medebuurtbewoners.

Zondag 7 november 2010

Beste aanwezigen,

Ik ben vereerd om op deze zondag in november de buurthuiskamermiddag in Nieuw Vredeveld te mogen openen. Fijn dat er zoveel belangstelling van uw kant voor is.

Een vrij typisch Nederlands woord is 'gezelligheid'. Het is moeilijk hiervoor een goede vertaling te vinden in andere talen, omdat het diep geworteld is in de Nederlandse cultuur.
'Gezelligheid kent geen tijd' wordt wel gezegd in het Nederlands. Als de sfeer goed is, en u het gezellig hebt met anderen, wilt u liever blijven. Omdat u gezellig met elkaar aan het praten bent, gezellig een spelletje speelt, gezellig samen een leuke film aan het kijken bent of samen eet terwijl u in elkaars gezelschap bent.

In uw eentje genieten is vaak minder leuk of plezierig is omdat u het niet kunt delen met iemand, bijvoorbeeld een goede vriend of iemand die u graag mag.

Ik vind dit initiatief van het Wonen, Welzijn en Zorgteam van Elsrijk en Randwijck een hele goede. Het bestuur van deze gemeente wil niets liever dat vraag en aanbod in de wijken van Amstelveen goed op elkaar worden afgestemd. Dit initiatief is daar een prima voorbeeld van. Uit onderzoek blijkt namelijk dat er wel veel gedaan wordt door de gemeente op het gebied van wonen, welzijn en zorg maar dat dit aanbod nog beter kan aansluiten bij de dagelijkse leefwereld van ouderen die eenzaam en sociaal geïsoleerd zijn. En net voor deze ouderen is de Buurthuiskamer in het leven geroepen. Een plek waar ouderen, ook anderen dan uit de wijken Elsrijk en Randwijck, welkom zijn.

Zo'n initiatief kan pas goed worden uitgevoerd met de hulp en inzet van vrijwilligers. Mijn grote dank gaat dan ook uit naar hun inzet. Zonder vrijwilligers, er zijn er maar liefst 20 heb ik vernomen, zou deze huiskamer in Nieuw Vredeveld waarschijnlijk niet van de grond gekomen zijn.

Ik dank ook de gastvrijheid van Nieuw Vredeveld. Een deel van hun beschikbare ruimte stellen zij wekelijks als huiskamer ter beschikking aan die Amstelveners die met aandacht van de gastvrije vrijwilligers de hele middag gezellig tot half 5 hier willen vertoeven.

Nieuw Vredeveld heeft al jaren een duidelijke informele wijkfunctie en biedt een scala aan groepsgerichte activiteiten. Nu is daar dus een bijzondere activiteit aan toegevoegd. Elke zondagmiddag staat hier de thee voor u klaar. Een betere hangplek kunt u zich niet wensen, denk ik. Gezelligheid kent geen tijd. Ik wens u veel gezellige zondagmiddagen.

Graag verricht ik nu de 'officiële' openingshandeling.